Jeg er virkelig kommet i julestemning her hjemme. Dog er jeg ikke begyndt at pynte op endnu det er for tidligt. 

Men jeg fik en vild craving efter risengrød den anden dag, og måtte prøve at lave den laktosefri. Da jeg ikke særlig godt kan tåle laktose. Den skulle stadig være fed og cremet i det, som en helt almindelig risengrød er, ellers gider jeg ikke spise det. Så jeg åbnede skabet og så hvad jeg havde af laktosefrie produkter. Og der dukkede min soya mælk op med vaniljesmag, og hold kæft hvor smagte den mega lækkert i risengrøden. Den er jo sådan set også vegansk, hvis det er det man er. Og hvis du kan tåle mælk, jamen så bruger du jo bare en helt almindelig sødmælk fx. 

Der er uendelig af muligheder i sådan en risengrød her. Det er kun dine allergier, spisevaner og lyster der bestemmer hvordan din risengrød skal være. Så god fornøjelse folkens. 

Ingredienser.

Risengrød.

2 personer.

150 g grødris

1,5 dl vand

6,5 dl soya mælk, laktosefrimælk, kokosmælk, almindelig sødmælk.

salt

 

 

Kom dine grødris og vand i en gryde, og lad dem koge i 2-3 min. Kom derefter dit valg af “mælk” i fx soya mælk, og lad det stå og koge lidt mens du rører ofte i det. Det tager ca 45-50 min før din grød er færdig. Jeg holder øje med den. og tager den af når jeg selv synes den er som jeg vil have konsistensen. Derefter smager jeg den til med salt. Topper den med kanel, sukker/sukrin og en klat laktosefri smør.

Så kan julen bare komme an.

Leave a Reply